اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت

رشت، شهر جشنواره ها

رشت، شهر جشنواره ها

در فرآیند برندسازی شهری، هر شهر حداقل یک عنوان برند برای یک دوره ای معین برمی گزیند. عنوان برند شهریِ «رشت؛ شهر جشنواره‌ها»، برای رشت گزینش شده است. تقویت و توسعه ی این عنوان، فرآهم آورنده بهترین فرصت برای حضور هدفمند گردشگران داخلی و خارجی در راستای شناختِ بهترِ آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این شهر و استان است. حضور و مشارکت گردشگران در برگزاری جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی و هنری به ویژه در زمینه خوراک شناسی، بهترین سوغات فرهنگی و اقتصادی گردشگران برای شهروندان رشت خواهد بود و یاد و خاطره ی گذران این اوقات خوش و خاطره انگیز برای گردشگران نیز شیرین ترین سوغات و یادگاری آنها از رشت، «شهر جشنواره ها» خواهد شد.

1- همایش‌ها و جشنواره‌های سالانه در فرآیند برندسازی شهری: «رشت، شهر جشنواره‌ها»

لیست جشنواره های حوزه برند سازی رشت به تفکیک ماه در سال 1396

ردیف

ماه سال

عنوان جشنواره

 زمان

سطح

 مکان برگزاری

 متولی

1

فروردین

جشنواره موسیقی کشورهای حوزه دریای خزر-همایش تخصصی موسیقی-نمایشگاه خوراک گیلان

7-3

بین المللی

سالن نیروی انتظامی

خانه رشت، پیاده راه بخش مرکزی

سایر سالن های مناسب

سازمان فرهنگی

2

اردیبهشت

جشنواره رویش ایده

10-8

ملی

پیاده راه بافت مرکزی

مطالعات و پژوهش

3

خرداد

جشنواره غذاهای مخصوص ماه رمضان و بزرگترین سفره افطاری شهرداری

22-20

محلی

پیاده راه بافت مرکزی

سازمان فرهنگی

4

شهریور

کنفرانس بین المللی شهر خلاق

10-8

بین المللی

سالن نیروی انتظامی

مطالعات و پژوهش

جشنواره غذا

پیاده راه بافت مرکزی

سازمان فرهنگی

5

مهر

سوگواره عاشورایی و اجرای طولانی ترین تئاتر تاریخ جهان به مدت 40 ساعت در تاسوعا وعاشورا

31 شهریور تا 9 مهر

محلی

پیاده راه بافت مرکزی

سازمان فرهنگی

6

آبان

جشنواره ترویج کتاب خوانی و نشر

25-20

ملی

محل نمایشگاه های بین المللی

مطالعات و پژوهش

7

آذر

جشنواره فرهنگی هنری و مسابقه ملی میرزا کوچک خان

11-8

ملی

خانه میرزا-خانه فرهنگ وهنر-سالن پژوهشکده گیلان شناسی

سازمان فرهنگی

8

دی

ویژه برنامه های هفته رشت

12-5

محلی

خانه میرزا-خانه فرهنگ وهنر- سالن خاتم الانبیاء

سازمان فرهنگی

9

اسفند

جشنواره شعر  و عیدانه

8-6

ملی

سالن خاتم الانبیاء- پیاده راه بافت مرکزی- پارکها

سازمان فرهنگی

 
2- سلسله جشنواره‌های بارش ایده‌ها

برنامه‌ی اجرایی «جشنواره های بارش ایده‌» شهرداری رشت

 ردیف

 شرح برنامه

 تاریخ

 سطح اجرا

 بهره بردار

1

نقش و نگار شهر باران: (با هدف جمع‌آوری ایده‌های طراحی و نقاشی دیوارهای محیط شهری)

زمستان 95

محلات

زیبا سازی- مناطق

2

طراحی المان های شهری ویژه نوروز

کل شهر

زیبا سازی

3

ایده های خلاق شهروندی به منظور رونق گردشگری محلات

محلات

مناطق، دفتر گردشگری

4

طراحی المان های شهری ثابت

بهار 96

فضاهای مشخص

زیبا سازی

5

طراحی مبلمان شهری (نیمکت، سطل زباله، سایه بان، پایه چراغ، کیوسک)

فضاهای مشخص

زیبا سازی

6

طراحی فضاهای مکث شهری

کل شهر

شهرسازی، مناطق

7

طراحی ایستگاه های اتوبوس و دوچرخه

کل شهر

مناطق، پسماند

8

موانع شهری جهت استفاده در محل‌های جداکننده، زیر پل‌های عابر پیاده

تابستان 96

کل شهر

مناطق، حمل و نقل

9

طراحی منهول جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی

کل شهر

مناطق، پسماند

10

طراحی جداکننده‌ی مسیر ویژه اتوبوس‌های تندرو از سواره در محور بلوار امام خمینی

بلوار امام

حمل و نقل، منطقه دو

11

تابلوهای سردرب مغازه ها در پیاده راه بخش مرکزی

مرکز شهر

منطقه دو، زیبا سازی

12

طراحی ایستگاه‌های بازیافت

پاییز 96

کل شهر

پسماند، مناطق

13

نهادینه کردن تفکیک پسماند در منازل

کل شهر

پسماند، مناطق

14

ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری

زمستان 96

کل شهر

مناطق، زیبا سازی

15

طراحی کتابخانه‌ها در فضاهای عمومی

کل شهر

زیباسازی، مناطق

 
جشنواره‌ی جوکول؛ تجربه‌ آغازین توسعه عنوان برند «رشت، شهر جشنواره ها»

 این جشنواره به  تولید و عرضه جوکول و فروش کلیه اقلام در غرفه‌ها، برگزاری مسابقه برای شهروندان، برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی در زمینه گمج، جوکول، حلوا، معرق، قالی، گلیم و … پرداخت. آشنایی عموم مردم خصوصا گردشگران و سرمایه گذاران با جوکول و وسایل قدیمی مانند پادنگ و آبادنگ از اهداف این جشنواره بود. برگزاری این جشنواره با مشارکت و اقبال عمومی در بافت پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری رشت مواجه شد و آغازگر فرآیند برندسازی شهر رشت با عنوان برند «رشت، شهر جشنواره ها»  بود(برگرفته از پروپزال مجری تخصصی جشنواره­ها، تکمیل شده توسط دبیر اجرایی جشنواره­ی جوکول، حقی، 1395).

اهداف برگزاری جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی شهر رشت:

  1. آشنایی شهروندان و گردشگران با جوکول (غذایی که به علت عدم عرضه آن از سوی کشاورزان به دلیل طاقت فرسا بودن تولید آن برای نسل امروز ناشناخته است)
  2. بسترسازی جهت برندسازی رشت با برگزاری جشنواره تخصصی و خاص رشت (جوکول در هیچ جای کشور تولید و عرضه عمومی ندارد.)
  3. آشنایی عموم مردم با وسایل قدیمی پادنگ و آبادنگ (این وسایل در 80 سال گذشته موجود بوده است اما اکنون هیچ جا دیده نمی شود.)
  4. بازآفرینی آئین، رسوم گذشتگان در راستای هویت بخشی نسل امروز
  5. شناساندن محصول جدید (جوکول) به سرمایه گذاران جهت تولید و توزیع در سطح وسیع و صنعتی در راستای رسیدن به اقتصاد پویا و خلاق
  6. مشارکت مردم در امر تولید و عرضه جوکول به طور غیر مستقیم با اجرای مسابقه تولید جوکول با پادنگ و درست کردن غذاهای مختلف با جوکول.
  7. ارائه ورکشاپ و رسیدن به یک جریان سازی در طی فرآیند سازی و عمل آوری جوکول (برگرفته از پروپزال مجری تخصصی جشنواره­ها، تکمیل شده توسط دبیر اجرایی جشنواره­ی جوکول، حقی، 1395).

 

تصاویری از برگزاری جشنواره­ جوکول در بافت پیاده­ راه مرکزی شهر رشت (14-16 مرداد 1395)